فیلم های برتر سینمای هند 10 فیلم

انتخاب فیلم های برتر سینمای هند دلیل بر کیفیت این سینما نیست. سینمای هند مقام اول تولید فیلم در یک سال را دارد. از نظر کمیت تعداد تولید فیلم سینمای هند از تعداد فیلم های هالیوود بیشتر است. شاید بگویید کمیت اهمیت چندانی ندارد. مطمئنا درست میگویید زیرا تعداد زیاد یک چیز دلیل بر کیفیت آن چیز نیست. اما بیاییم از خود سینمای امریکا شروع کنیم. آیا تولیدات فیلم سینمای امریکا کیفیت دارد؟ همه فیلم ها؟ منظور از این سوال فیلم های سینمایی جشنواره ای و کاندیدا های اسکار نیست. منظور بدنه سینمای امریکاست. فیلم های کمدی جنسی، فیلم های رمانتیک آبکی، فیلم های ترسناک درجه دو. وقتی تولیدات سینمای امریکا را بررسی میکنیم از کل تولیدات این سینما شاید در طول سال فقط بیست مورد فیلم شاخص پیدا کنیم.سینمای هند نیز همین گونه است.

بالیوود

بالیوود سالیانه بیشتر از هزار فیلم تولید میکند که اکثر آنها فقط برای مخاطب سینمای هند مناسب است و در مواردی کشور هایی که فرهنگشان خیلی نزدیک به کشور هند است. سینمای بدنه بالیوود سینمایی بر اساس گیشه و ارایه داخلی برای مخاطب داخلی است. برای همین است شما صحنه هایی از این فیلم ها را میبینید که فقط برای شما خنده دار است و جنبه سرگرمی دارد.اگر بخواهیم سینمای هند را بررسی کنیم عمده تولیدات این سینما برای من و شما و مخاطب بین المللی نیست. اما آیا این سینما یک سینمای شکست خورده است ؟ خیر زیرا این تولید کننده فیلم مخاطب شناسی دقیقی برای تولیدات سینمای خود انجام داده است. مخاطب را که بشناسی راه پول در آوردن را یاد گرفته ای.
حال این پرسش مطرح میشود. آیا میشود لیستی از فیلم های برتر سینما هند درست کرد که آن فیلم های سینمایی دارای ارزش باشد؟ بله زیرا سینمای بالیوود هم مثل هالیوود هر سال چندین فیلم سینمایی قابل توجه و قابل تعمل دارد. فیلم های سینمایی که مخاطب بین المللی دارد و در جشنواره های جهانی فیلم شرکت داده میشود. جشنواره هایی مثل جشنواره فیلم ونیز و یا جشنواره فیلم کن و حتی نامزد اسکار. این سینما شاید عمده تولیداتش چندان قابل بررسی نباشد (مانند هالیوود) اما فیلم های سینمایی دارد که میشود در موردشان حرف زد.
در ادامه لیستی از فیلم های برتر سینمای هند آورده میشود که برای من مخاطب غیر هندی ارزش دیدن دارد.
"فیلم های برتر سینمای هند

10- باج Lagaan  فیلم های برتر سینمای هند

فیلم سینمایی باج یکی از فیلم‌های پرفروش هند در سال ۲۰۰۱ بود و در سطح بین‌المللی هم با استقبال روبرو شد. این فیلم سومین فیلم هندی زبان پس از مادر هند (۱۹۵۷) و سلام بمبئی (۱۹۸۸) بود که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی می‌شد.
داستان فیلم در دوران حکومت بریتانیا بر هند می‌گذرد و زندگی مردم یک روستا را نشان می‌دهد که به خراج سنگینی که حکومت بر آن‌ها بسته معترض هستند و حاضر می‌شوند تا بر روی سرنوشت خود در یک مسابقه کریکت با حاکمان انگلیسیشان شرط‌بندی کنند. تصویربرداری فیلم در روستای تاریخی بوج در ایالت گجرات هند انجام شده‌است.
ای‌آر رحمان آهنگساز فیلم باج در حال حاضر یک آهنگساز بین المللی است و برای بسیاری از فیلم های غیر از سینما هند آهنگسازی کرده است. فیلم های سینمایی هالیوود و حتی کشور خودمان ایران برای فیلم سینمایی محمد رسول الله  به کارگردانی مجید مجیدی.
لیست جوایز فیلم و نامزدی اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی
در بین ۲۵۰ فیلم برتر سایت Imdb  این فیلم رتبه 238 را تا این لحظه دارد.
کارگردان : Stanley Kubrick
هنرپیشه ها : Aamir Khan. Raghuvir Yadav.Gracy Singh
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb        Metacritic        Rottentomatoes             تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس


 

9- دوستانه Dostana  فیلم های برتر سینمای هند

انتخاب فیلم دوستانه در بین فیلم های برتر سینمای هند شاید کمی عجیب باشد. دلیل انتخاب این فیلم کمدی بودن آن است. فرهنگ هند و ایران به قدری نزدیک است که در ژانر سینمای کمدی ما نیز شوخی های فیلم را درک میکنیم.
این فیلم در مورد دو فردی است که برای اقامت در کشور امریکا مجبور هستند وانمود کنند که همجنس گرا هستند. در حقیقت اما چنین نیست و در ادامه برای آنها مشکلات زیادی پیش می آید.
کارگردان : Tarun Mansukhani
هنرپیشه ها : Abhishek BachchanJohn AbrahamPriyanka Chopra
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb            Rottentomatoes             تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس


8-گانگستر  Gangster  فیلم های برتر سینمای هند

یک فیلم سینمایی در ژانر درام و جنایی. این فیلم سینمای هند شاید در نظر اول چندان به مذاق شما خوش نیاید اما ساختار سینمایی این فیلم یک ساختار استاندارد و کامل است. این فیلم سینمایی ارزش دیدن دارد و شما را تحت تاثیر قرار میدهد.
کارگردان :  Anurag Basu
هنرپیشه ها : Kangana Ranaut . Shiney Ahuja . Emraan Hashmi
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb            تریلر فیلم         گالری عکس 

7- سه احمق 3 Idiots  فیلم های برتر سینمای هند

فیلم سینمایی هندی در ژانر کمدی-درام و داستان بلوغ محصول سال ۲۰۰۹ میلادی است.
این فیلم محبوب‌ترین کمدی بالیوودی در خارج از هند محسوب می‌شود.امتیاز این فیلم در وبگاه معتبر IMDb امتیاز ۸٫۴ از ۱۰ را گرفته‌است. این فیلم همچنین جزء ۱۰ فیلم پرفروش سینمای هند قرار دارد.
۳ احمق به فارسی نیز دوبله شده و در ایران هم نمایش یافته‌است.
خلاصه داستان: فرهان، راجو، رانچو و چاتور در یک دانشگاه مهندسی درس می‌خوانده‌اند. چاتور ده سال قبل در زمان دانشجویی به آن‌ها گفته بود که پس از ده سال در دانشگاه همدیگر را ببینند و بفهمند چه کسی موفق تر است. اما فرهان و راجو که دوستان صمیمی رانچو بوده‌اند نمی‌دانند او کجاست و سال‌هاست او را ندیده‌اند؛ بنابراین به دنبال آدرسی که چاتور داده هر سه به دنبال رانچو می‌روند.
در بین ۲۵۰ فیلم برتر سایت Imdb  این فیلم رتبه 80 را تا این لحظه دارد.
کارگردان : Rajkumar Hirani
هنرپیشه ها : Aamir Khan . Madhavan . Mona Singh
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb            Rottentomatoes             تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس

6- من قلبم را برای محبوبم می‌فرستم Hum Dil De Chuke Sanam  فیلم های برتر سینمای هند

در بین فیلم های برتر سینمای هند به فیلم هایی برمیخوریم که از نظر ساختار سینمایی بالیوود ساختار شکن بوده اند. توجه کنید ساختار سینمایی منظور است و نه هنجار شکنی های فرهنگی. داستان این فیلم مثل همه فیلم های دیگر بالیوود عاشقانه است. این داستان های عاشقانه معمولا و نه همیشه در آخر به وصال بین عاشق و معشوق می انجامد.  این فیلم فرمول ها را کمی جابجا میکند.
این فیلم سینمایی شما را غافلگیر میکند.
کارگردان :Sanjay Leela Bhansali
هنرپیشه ها : Aishwarya Rai Bachchan . Salman Khan . Ajay Devgn
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb        تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس



5-خداوند زوج‌ها را می‌سازد Rab Ne Bana Di Jodi  فیلم های برتر سینمای هند

مردی مهربان، ساده و خجالتی به نام سوریندر ساهنی (شاهرخ خان) یک کارمندی اداری است. او در مراسم عروسی دختر استاد سابقش، تانی گوپتا (انوشکا شارما) شرکت می‌کند.تانی دختری زیبا و شاد است و سویندر در نگاه اول از او خوشش می آید اما در مراسم عروسی خبر می‌دهند که داماد وخانواده اش تصادف کرده و کشته شده‌اند. پدر تانی سکته می‌کند و در آخرین لحظات عمرش از سوریندر می‌خواهد که باتانی ازدواج کند. تانی برای برآورده کردن آرزوی پدرش بدون هیچ علاقه‌ای با سوریندر عروسی می‌کند.
این فیلم سوژه عاشقانه ای دارد اما بحث هایی که در مورد عشق واقعی میکند در سینمای هند تازگی دارد.
کارگردان :Aditya Chopra
هنرپیشه ها : Shah Rukh KhanAnushka SharmaVinay Pathak
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb        تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس


4- برفی! Barfi!  فیلم های برتر سینمای هند

برفی پسر کر ولالی است که زندگی او در سه مقطع زمانی و همچنین رابطه اش با جیل میلکه مبتلا به اوتیسم است و شروتی روایت می شود.
این فیلم هم شما را میخنداند و هم اشک های شما را جاری میکند. برای آشنا شدن با سینمای هند این فیلم به شدت پیشنهاد میشود.
کارگردان : Anurag Basu
هنرپیشه ها : Ranbir Kapoor . Priyanka Chopra . Ileana D'Cruz
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb             Rottentomatoes             تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس


3- از اعماق دل Dil Se  فیلم های برتر سینمای هند

در لیست فیلم های برتر سینمای هند  به فیلم هایی برمیخورید که برایتان کاملا عجیب است که ساخت کشور هند باشد. فیلم از اعماق دل از همین دست فیلم هاست. فیلم سینمای از اعماق وجود حتی برای به دست آوردن گیشه سینما هم تلاش نمیکند و میخواهد خودش را به مخاطب دیکته کند. این فیلم به شدت خوش ساخت است و در انتها شما را غافلگیر میکند.
ابتدای فیلم این گونه آغاز میشود: امر کانت ورما (شاهرخ خان) یک مدیر اجرایی برنامهٔ رادیوی هند است. او به سراسر هند می‌رود تا از نگرش مردم محلی نسبت به دولت گزارش تهیه کند. او در ایستگاه قطار دختری (مانیشا کویرالا) را ملاقات می‌کند و تلاش به صحبت با او می‌کند اما دختر جوابی نمی‌دهد. و هنگامیکه امر به درخواست دختر برایش چای می‌برد، قطار او می‌رسد و آن دختر با سه مرد محل را ترک می‌کند.
کارگردان : Mani Ratnam
هنرپیشه ها : Shah Rukh Khan . Manisha Koirala . Preity Zinta
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb              تریلر فیلم         گالری عکس


2- گجینی  Ghajini  فیلم های برتر سینمای هند

در ادامه فیلم های برتر سینمای هند به مورد خاصی برمیخوریم که شباهتی به فیلم سینمایی یادگاری اثر کریستوفر نولان دارد. الان رگ گردن دانشجویات رشته هنر بیرون میزند.توجه نکنید. این فیلم خاص فقط کمی شبیه فیلم یادگاری است و قسمت که از فیلم یادگاری عاریت میگیرد را به خوبی بومی سازی میکند.
داستان فیلم پیچیدگی های فوق العاده ای دارد و بیشتر فیلم با فلش بک روایت میشود.
فردی با ظاهر عجیب و یک خط عمیق بر روی سرش(عامر خان) در خیابان‌های شهر مرتکب قتل می‌شود، یک پلیس او را تعقیب می‌کند اما پس از درگیری با مرد عجیب در خانه او گرفتار می‌شود.
دختری به نام سونیتا (جیا خان) که دانشجوی پزشکی است به پرونده پزشکی این مرد علاقه‌مند می‌شود با او دوست می‌شود و می‌فهمد او هر ۱۵ دقیقه یک بار همه چیز را فراموش می‌کند و برای همین از افراد عکس می‌گیرد تا آن‌ها را به خاطر بسپارد.
سونیتا با تعقیب مرد وارد خانه او می‌شود و پلیسی را که زندانی شده نجات می‌دهد. سپس آن مرد سر می‌رسد و آن‌ها را تعقیب می‌کند مرد پلیس در تصادف کشته می‌شود و سونیتا فرار می‌کند. سونیتا عکس یک نفر را که قرار است کشته شود می‌بیند و به ملاقات فردی به نام گجینی می‌رود و به او هشدار می‌دهد که یک قاتل می‌خواهد او را بکشد.
کارگردان : A.R. Murugadoss
هنرپیشه ها : Aamir Khan. Asin Thottumkal. Jiah Khan
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb             Rottentomatoes             تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس

1- دیوداس Devdas  فیلم های برتر سینمای هند

فیلم های برتر سینمای هند با این فیلم به پایان میرسد. سینمای هند معمولا بر پایه پایان خوش بنا نهاده شده است. هر وقت عشقی پیش بیاید باید عاشق و معشوق به یکدیگر برسند. شکستن این قانون کار ساده ای است اما این فیلم به زیبا ترین شکل ممکن این قانون را میشکند. این فیلم در جشنواره کن به نمایش در آمد و تحسین منتقدین را به همراه داشت.
خلاصه فیلم بسیار کلیشه ای و تکراری است اما پرداخت فیلم را با این سوژه کلیشه ای باید ببینید.
خلاصه فیلم :دیوداس پسری از یک خانوادهٔ متمول هندی است. وی در بریتانیا تحصیل نموده و پس از مدت‌ها به خانه بازگشته است. مادر او بسیار منتظر دیدار پسرش است. اما وی در هنگام بازگشت ابتدا به دیدار معشوق قدیمی خود پارو می‌رود و همین باعث ناراحتی خانواده‌اش و شعله‌ور شدن آتشی می‌شود که زندگی دوداس و پارو و خانواده هایشان را نابود خواهد کرد.
کارگردان : Sanjay Leela Bhansali
هنرپیشه ها : Shah Rukh KhanAishwarya Rai. Bachchan . Madhuri Dixit
صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:
Imdb           Rottentomatoes             تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس

نظرات